úterý 11. dubna 2023

Velikonoce 🐰

Ahojky :)


asi všichni víme, že Velikonoce jsou největším křesťanským svátkem, ale také, že se v nich dost mísí pohanské zvyky s těmi křesťanskými. Co jsem tak koukala, některé tradice převládají (ať jsou takové či makové), ale i tak se v každé rodiny najdou individuální věci/zvyky a prostě stejně jako Vánoce, i Velikonoce tráví každý jinak a tak trochu po svém. 
Já Velikonoce dlouho neměla ráda, protože mi vadil zvyk s pomlázkou. Trvalo to do té doby, než mi došlo, že mě nikdo nemůže nutit do toho, abych tento zvyk dodržovala, pokud se mi nelíbí. 
Obecně proti tomuto zvyku nic nemám a chápu ty, kteří to berou, mají rádi atd. a nikdy by mě nenapadlo ho někomu vymlouvat. 
Musím ale říct, že tenhle zvyk mi přijde nejvíce diskutovaný, že někteří lidé hrozně rádi prosazují svoje názory (ať je takový či makový), přitom stejných vášní jsem si třeba u lití olova na Vánoce nevšimla - že by jedna skupina skoro nutila druhou, že se to dělat musí a naopak. 


Za sebe musím říct, že Vánoční svátky a tradice mám docela uspořádané, ustálené, zajeté, u Velikonoc ale stále tak trochu hledám a pátrám po tom, co bych do tradic zařadit chtěla a jak by Velikonoce u nás vlastně měly vypadat. Možná je to tím, že Velikonoce jsem dlouho brala jenom jako - nabarvím vajíčka, uděláme kraslice, koledníkům otevře mamka... takže pomocí s barvením vajíček to pro mě končilo a nijak jinak jsem to neprožívala. Jo, ještě u nás v sobotu chodí velikonoční zajíček. To bylo vše, jinak jsem to brala prostě jako dny klidu, nešlo se do školy nebo do práce a nijak jsem je moc na vědomí nebrala. Čím jsem ale straší, tím bych si stále raději nějaké pěkné tradice utvořila a letos jsem to docela dobře načala, uvidíme (i když něco bych ráda další roky vynechala). 

Tak týden před Velikonoci jsem si udělala naší mini výzdobu - to je věc, kterou chci určitě zlepšit, ráda si zdobím byt a velikonočních nebo jarních dekorací mám ze všech nejméně, na to abych je spočítala, by mi stačily prsty na rukách (možná dokonce prsty jedné ruky) a přijde mi to jako velká škoda. 
No a pak přišel velikonoční týden :)

KVĚTNÁ NEDĚLE 🌸

Den, kdy přišel Ježíš do Jeruzaléma, tam ho měl lid vítat palmovými ratolestmi - ty se u nás těžko shání, tak jsou nahrazeny kočičkami nebo zeleným proutím, které se v neděli posvěcovalo. Na květnou neděli se nemělo péct a dům se zdobil posvěcenými kočičkami - ty doma mám, jen nejsou posvěcené, ale alespoň něco.
My jsme na květnou neděli vyrazili na procházku do města, konkrétně na Velikonoční trhy :)




MODRÉ PONDĚLÍ 💙 

Den odpočinku, to by mi šlo, takže jsem se válela doma. Původně jsem tedy chtěla někam odpoledne vyrazit, ale v noci z neděle na pondělí jsem vůbec nemohla spát, naspala jsem jen nějaké 4 hodiny a ještě přerušovaně, takže jsem dopoledne nějak přežila a odpoledne se doma natáhla a odpočívala. 
Myslím si, že Daisy to skvěle vystihla 😂


ŠEDIVÉ ÚTERÝ 🕸

Někdy také žluté úterý, ale letos to sedělo spíše na to šedé - alespoň u nás, bylo pod mrakem a nevlídno.
Na šedivé úterý se mají vymetat pavučiny a uklízet, uklízela bych tak jako tak, takže jsem to vzala za své a dala se do úklidu, nakonec mě to nějak chytlo a vzala jsem to opravdu od podlahy, všechno jsem vyházela, uklidila skříně, všechno vycídila, vyčistila jsem gauč atd., no prostě vážně velký úklid. Já tedy uklízím průběžně a rozvrhuji si, co kdy udělám aby toho najednou nebylo moc, tentokrát jsem to ale vzala všechno naráz a co si budem, po tom včerejším válení to byla makačka, ale když už jsem měla ten elán, byla by škoda ho nevyužít, no ne?
K vymetání pavučin - vymetla jsem všechny kouty, i když trochu zbytečně, protože tady žádné pavučiny nejsou, tohle je první byt, kde nejsou pavouci, pavučiny nula nula nic, nechápu. V jiných bytech se i přes pravidelný úklid vždy nějaký pavouček objevil, tady prostě nikdy nic... jestli je to tím třetím patrem (dřív jsem vždy bydlela v prvním vyvýšeném patře), netuším, ale že bych si na to stěžovala, to zase ne 😀


ŠKAREDÁ STŘEDA 😞

Také se jí říká Sazometná, Černá nebo Svatá, já znám škaredou :) 
Den, kdy Jidáš zradil Ježíše, přesto by se lidé neměli v tento den mračit, kdo by se snad mračil, ten by se pak prý mračil každou středu po celý rok (nebo dokonce celý rok). 
Také se vymetají komíny (proto se jí říká i sazometná), což symbolicky mělo vyhnat zlé duchy (a zajistit bezpečí).
Má se také dělat "škaredé" jídlo, potrhané bramborové placky apod., já udělala vošuchy a ty jsem vždy schválně natrhla. Kdo by nevěděl, co je to vošouch, s čímž už jsem se také setkala, tak je to bramborák. 
Odpoledne jsem pak také pekla jidáše - vím, že by se měly péct až na zelený čtvrtek, jenže by se zase měly jíst za svítání a já byla moc líná na to, abych vstávala někdy ve dvě ráno a šla zadělávat těsto a péct (nehledě na to, že sousedi by asi byli nadšení, kdybych takhle v noci/brzy ráno zapínala robota), takže jsem je udělala už ve středu, abych si je druhý den mohla dát za svítání a jelikož jsem začala pozdě, skoro mi i to pečení na čtvrtek vyšlo, končila jsem dost pozdě v noci :D




ZELENÝ ČTVRTEK 🥬

Pečení a jezení jidášů, kdo sní jidáše k snídani za svítání, měl by být po celý rok chráněný před hadím uštknutím, včelím bodnutím a lidskou zradou - to vstávání už jsem narozdíl od pečení obětovala, respektive mě okolo 5 vzbudila Daisy s tím, že má hlad a pak už jsem si lehnout nešla, protože jsem na ráno měla doktora - upřímně, byla jsem pak skoro celý den mrtvá 😁
Taky se podává zelené jídlo, zelená strava měla zajistit pevné zdraví po celý rok. Já poprvé dělala špenát s medvědím česnekem, špenát moc nevyhledávám (čti nejím ho), ale řekla jsem si, že ho zkusím a uvidím, nakonec to docela šlo, ale i tak jsem si radši dala jen maličko.
Určitě víte, že zvony v tento den odlétají do Říma, čas poté ohlašují děti, které chodí s řehtačkami, u nás jsem to nikdy neviděla, ale u manžela na vesnici to dodržují - doteď si pamatuji, jak jsem u něj jednou spala ze čtvrtka na pátek právě o Velikonocích a netušila jsem, že se něco takového dělá a ráno v pátek mě vzbudil šílený zvuk řehtaček, ten šok si neumíte představit 😄. 
K tomu jsem ještě našla zvyk, že pokud chcete být bohatí, máte počkat na poslední zvuk zvonů a zacinkat mincemi - takže jsem poctivě cinkala.



VELKÝ PÁTEK 🩸

Ukřižování Ježíše Krista, měl by se dodržovat půst nebo by se alespoň mělo vynechat maso a všechno živočišného původu. 
Nemělo by se prát prádlo, nic nikomu dávat ani půjčovat. Nemělo by se pracovat na polích ani v sadech. Také se prý otevírají skály a ukryté poklady. 
My jsme s manželem vyrazili na prohlídku podzemí za svitu baterek a byla to paráda, já už v podzemí byla, ale tady se šlo částečně jinou trasou a za svitu baterek to mělo úplně jiné kouzlo :) A žádný poklad tam nebyl, škoda 😀





BÍLÁ SOBOTA ♡

V sobotu ráno chodí už mého dětství velikonoční zajíček a tohohle zvyku jsem se nevzdala ani jako dospělá, takže mi manžel musí velikonočního zajíčka dělat (já mu tedy nadílku přichystávám taky a i kočičky mají). 
Odpoledne jsme potom jeli k sestře, neboť synovec slavil svoje 18 narozeniny :) 






VELIKONOČNÍ NEDĚLĚ  🐏

Oslava vzkříšení, připravují se sváteční pokrmy a kdo neměl na maso, ten si alespoň upekl beránka sladkého.
Já původně chtěla péct zajíčka a boží milosti, jenže už od čtvrteční noci mě zlobil zub (nedají si pokoj a nedají), říkala jsem si, že to počká do úterý, ale bylo to čím dál tím horší, takže jsme v neděli pěkně vstali před pátou ráno a jeli na pohotovost - a tohle je zrovna věc, co bych si jako tradici jen velmi nerada udržela. Pohotovost pomohla, musím tedy tak jako tak ke svému zubaři, ale alespoň už to nebolí.


VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ 🥚

Nebo také červené pondělí, chodí se koledovat, taky můžete načerpat sílu ze stromů a podává se bohatý oběd. My jsme vyrazili na návštěvu k rodině, byla tam si sestra se svojí rodinou, mamka udělala knedlo, vepřo, zelo, chlebíčky a další různé dobroty, povídali jsme si a tak. Manžel jel potom za svojí rodinou a já se byla s mamkou projít v lese, jelikož bylo konečně krásně, tak se toho muselo využít a vzala jsem si také svoje nové velikonoční tričko :) 


Co vaše Velikonoce - slavíte, máte nějaké vlastní rodinné tradice? :) 

26 komentářů:

  1. Jednotlivé dny Velikonoc jako je Květná neděle, Modré pondělí atd. takto nijak zvlášť neslavíme 🙂. Slavíme jen Velikonoční pondělí, na které vždy upečeme pár tradičních dobrot jako je mazanec, já vždy upeču ještě něco navíc s velikonoční tématikou 🐰. Letos jsem upekla velikonoční linecké, perníková vajíčka a s mamkou jsme udělaly pár božích milostí 🙂, také jsme nabarvily symbolicky pár vajíček, z kterých jsme večer udělali vajíčkovou pomazánku. Velikonoce si užíváme v poklidu a pohody doma 🤗.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My normálně taky ne, ale tím, že se snažím si nějak vytvořit naše rodinné tradice s manželem, tak jsem to zkusila takhle a uvidím, co se chytne :D To jste museli mít super :)

      Vymazat
  2. Pěkný článek...až na tu stomatologii vše fajn))) Já Velikonoce nemusím a poslední dobou odjíždím raději pryč. Přeji pěkné jarní dny.Eva

    OdpovědětVymazat
  3. Hezký článek. Líbí se mi, jak jsi to vzala "z gruntu". U nás je velikonoční klasikou mazanec a pak velikonoční nádivka, ve které nesmí chybět aspoň trocha kopřiv. A pak velmi jednoduchá výzdoba (což znamená pár větviček ve váze se zavěšenými vajíčky, v poslední době doplněné figurkami zajíčků). Vajíčka barvíme jak kdy, beránka nepečeme a velikonoční nadílku si většinou dáváme (nějakou sladkou drobnost)

    OdpovědětVymazat
  4. Mrzí ma, že si mala problémy so zubom, viem, ako to bolí. My sme tento rok tradície nejako nedodržiavali, ale veľkú noc sme si skutočne užili. Hlavne som si oddýchla, čo bola pre mňa priorita. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to sis udělala hezký týden podle tradic :). My to doma nějak nehrotíme :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My právě taky ne, proto hledám svoje tradice :)

      Vymazat
  6. Já Velikonoce nemusím, mám je spojené s alkoholem, každý chlap se okolo mě děsně opil, tento rok, byly Velikonoce vcelku fajn, dokonce jsem pekla beránka. Bolest zubu znám, v únoru jsem si vytrpěla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to u nás naštěstí nebylo, ale letos říkala mamce že se někteří dožadovali panáka :/

      Vymazat
  7. Moc hezký článek, spoustu věcí jsem neznala, tak jsem se dověděla něco nového :) A moc ti to sluší!! My tradice nemáme... děláme nějaký ten úklid, trochu výzdoba.. jinak mě i bráchům rodiče schovávají čokoládová vajíčka, to je taková trochu tradice.. i když už budeme všichni dospělí :D Dva bratránci přišli na šmigrust, tak jsem pro ně měla nějakou mňamku, strejdové přišli za babičkou na štamprli (několik)... to jsem radši šla k sobě do bytečku :D nemám ráda, když někdo v mém okolí moc pije...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :) Děkuju, nám mamka taky dělá velikonoční balíčky i když už jsme všechny velké, i na Mikuláše a dělá i vnoučatům, taky to tak jednou chci, že to zachovám až do dospělosti pro svoje děti :)

      Vymazat
  8. Ja som bola na Veľkú noc mimo domova a musím povedať, že tieto tradície mi veľmi chýbali. So zubami som si tiež vytrpela veľa a nezávidím ti to. Aktuálne mi rastie osmička, tak som zvedavá, čo bude potom :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad si je o to víc vynahradíš příští rok :)

      Vymazat
  9. Moc se mi líbí tvé držení tradic ke každému jednotlivému dnu, to je hezké. Snad už dal zub pokoj. :)

    K Velikonocům mám, podobně jako ty, vztah komplikovaný. Na jednu stranu svátky jara, dekorace, spiritualita... Na stranu druhou pomlázka se mi už od děcka extrémně příčí a ačkoliv ji dlouhé roky nedržíme (taťka ani partneři), pořád mi dělá problém jít ve velikonočních dnech za širší rodinou nebo kamkoliv, kde se budu muset obhajovat a kde se pokaždé najde někdo, kdo to buďto nebude respektovat, nebo na mě bude koukat se zdviženým obočím, že hysterčím. Většinou tedy jen s bližší rodinou vyrážíme někam na výlet a společnosti se vyhýbám, trochu mě to ale mrzí. Tak třeba si jednou s vlastní rodinou najdeme vlastní tradice...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás to naštěstí respektují všichni a taťka na to třeba taky nikdy nebyl, naopak ho koledníci štvou, protože u nás chodili kolikrát od časného rána a on chce spát :D

      Vymazat
  10. Krásně rozepsané. Já si vůbec nepamatuju, jaké dny mají jaký význam. Jen si pamatuju, že na základní škole jsme se podle jmen dnů měli oblékat a byla to zábava :) My na Velikonoce nedodržujeme žádné zvyky. Možná až budou děti, budeme společně barvit vajíčka a péct beránka :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to taky nevěděla a bylo zajímavé si o tom číst :)

      Vymazat
  11. Myslím, že hlavní je si svátky užít a je jedno, jestli obsahují všechny tradice nebo ne :D Já měla nestandartně Velikonoce velmi klidné a odpočinkové. A na Velký Pátek jsem úklízela, ačkoliv se to nemá, ale ve středu jsem byla ve škole a někdy se ti pavouci vymést musí xD Ale mco se mi líbí, jak jsi článek pojala a že tam zmiňuješ všechny možné zvyky a tradice, hodně se to podle mě liší a jsem moc ráda, že se o jednotlivých dnech a tradiích i víc píše :D
    Jinak my každoročně se užíváme pečení, letos jsme pro koledníky zařadili i linecké jako odměnu, protože do barvneí vajíček se mi letos fakt nechtělo xD To to pečení mě lákalo daleko víc :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, když se třeba víc píše právě i o jiných tradicích, které k tomu patří, škoda, že za to hlavní se berou třeba vajíčka a pomlázka, když je spousta jiných pěkných tradic a jak říkáš, každý by si z nich měl vzít to, c mu vyhovuje a ne něco dělat proto, protože se to tak dělalo :D

      Vymazat
  12. Moc hezké shrnutí, jsi moc šikovná <3 :) u nás se moc velikonočních tradic nedodržuje. Babička vždycky pekla mazanec a beránka, ale já to neumím, tak jsem dělala buchty :D

    OdpovědětVymazat
  13. Moc hezký článek. Já mám na Velikonocích nejraději výzdobu. Celkově tyhle svátky doma moc neprožíváme. Pondělky nemám ráda, ale letos vůbec poprvé u nás nikdo nezvonil, a tak jsem si ty svátky užila v klidu. Dřív jsme to řešili tak, že jsme vždy v pondělí jeli někam na výlet, ale poslední dva roky a letos počasí nepřálo, tak snad to vyjde příště. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co bydlím v Plzni, tak tady nikdy nikdo nezvonil, takže paráda, no vidíš a u nás bylo na velikonoční pondělí krásně :)

      Vymazat

Moc Vám děkuji za komentáře :) ♥