pondělí 17. dubna 2023

Velká synagoga v Plzni

Ahojky :)


jak jsem psala v článku za březen, nedávno jsem vyrazila na komentovanou prohlídku Velké synagogy a byla to vážně paráda. Velká synagoga v Plzni je největší v České republice, druhá největší v Evropě a pátá největší na světě... a já ostuda jsem tam vlezla až teď. Hanba mi, ale už jsem to napravila, budiž mi odpuštěno. 
V posledních letech se pracovalo na její obnově, ale teď už je zase otevřená veřejnosti a pořádají se i komentované prohlídky, takže jsem vytáhla kamarádku K. a šlo se. Pokud tu někdy budete, rozhodně doporučuji synagogu navštívit, je vážně nádherná a jsem ráda, že jsem vybrala komentovanou prohlídku, člověk se tak dozví spoustu věcí na víc. My navíc měli štěstí na paní, která výklad podávala živě, se zájmem, ale zase tak, aby člověka nezahltila a on si to mohl celé vychutnat. Ale i nekomentovaná prohlídka je určitě paráda a stojí za to.

Velká synagoga byla postavena v letech 1888 - 1892 v novorománském slohu s maurskými prvky, v roce 1992 byla prohlášená kulturní památkou České republiky. 


Než se dostanu k interiéru, tak se ještě zaměřím na exteriér, ten měl být totiž jiný. Původní návrh byl v neogotickém slohu podle návrhu architekta Maxe Fleischera, ten ale neuspěl a byl přepracován Emanuelem Klotzem, který se rozhodl právě pro novorománský sloh v maurském stylu. Stavbu dostal na starosti Rudolf Štech, za kterým stojí i mnoho jiných plzeňských staveb - hlavní pošta, hlavní nádraží či řada obytných budov. 
Vedení města a ani lidem se prý nelíbilo, že původní návrh se až moc podobal katedrále sv. Bartoloměje, chtěli, aby bylo na první pohled patrné, že nejde o křesťanský kostel, navíc věže synagogy měly být vyšší než ta, kterou katedrála má (taky je tu ale možnost, že původní návrh byl prostě moc drahý).
Ať tak či tak, jsem ráda, že se od původního návrhu upustilo, je totiž vážně dost podobný katedrále, která je od synagogy co bys kamenem dohodil a takhle je každá stavba jedinečnější :) 


Stopy, které připomínají transport plzeňských Židů do Terezína vytvořil Lukáš Řezníček, ten instaloval ještě ústa k Velkému divadlu a ruce ke katedrále sv. Bartoloměje. Transportováno bylo 2 605 židů, po válce se jich vrátilo pouze 204.


V 70. letech se musela synagoga kvůli špatnému stavu zavřít, malý počet židovské komunity neměl na rozsáhlé opravy, které synagoga potřebovala a jak víme, tehdejší režim církve nepodporoval. 
Opravovat se začala až po revoluci a v roce 1998 se znovu otevřela veřejnosti. 
Další velká rekonstrukce - především interiéru, proběhla v letech 2019 - 2022, od té doby je opět otevřená a pořádají se v ní i různé výstavy a koncerty. 



A tady už je interiér. Ten je vážně krásný a povedený, rozhodně se restaurátorské práce povedly :) 





Menší místnost vzadu na zimní bohoslužby, kterých se účastní méně lidí. 


Pohledy z galerie :)




Prohlídku jsme měli i s Rabínským domem - tam jsme se podívali do místnosti, kde se nachází mikve.


Tím prohlídka končila. Za mě jsem si to vážně užila a byl to skvělý zážitek, jsem ráda, že tu takovouto stavbu máme a že se o ní staráme, je skoro zázrak, že přežila války i období komunismu a vcelku dobře se zachovala. 

 Co vy, byli jste někdy v nějaké synagoze? 

32 komentářů:

  1. páni, to musel být úžasný zážitek :) vypadá to opravdu nádherně :)

    OdpovědětVymazat
  2. V synagoze jsem byla s rodiči a moooc se mi tam líbilo. Půjdu tam znovu za týden. Máme vlastivědný kurz v Plzni. Budeme i provádět :D moc se těším :)

    OdpovědětVymazat
  3. V Brně žiju 5 let a nebyla jsem v těch největších památkách, tak to asi je, člověk to odkládá, protože ví, že tam může zajít kdykoliv. Nicméně, věřím, že to musel být silný zážitek, mě dostaly ty stopy jako připomínka toho, co se stalo. Je dobře, že je vše opraveno a člověk se může dostat k zajímavým informacím. :) Synagogu jsem na živo neviděla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám Plzeň a památky už docela prochozené, jen tohle šlo nějak mimo mě :D

      Vymazat
  4. Thess, díky za zajímavý článek. Že v Plzni tahle synagoga je, jsem věděla. Manžel měl v Plzni rodiče, takže jsme tam dost jezdili a kolem synagogy jsme několikrát jeli, ale uvnitř jsem nebyla. Třeba se mi povede to napravit, třeba až někdy budeme na chatě u Stříbra...

    OdpovědětVymazat
  5. V synagóge som nikdy nebola, nejako som nad tým ani nerozmýšľala, pretože náboženstvo je iné a neviem, čo si v ich chrámoch môžem a co nemôžem dovoliť. Prirodzene viem, že pri vstupe do chrámu v každom náboženstve platí to iste: žiadne kratulilinke nohavice a sukne a odhalené ramená.

    OdpovědětVymazat
  6. Thess, děkuji za přiblížení. Vůbec jsem netušila, že má Plzeň takový poklad! Se sestrou jsme prošly zpřístupněné synagogy v Praze a celé židovské město. Je to zajímavý pohled to jiné kultury a náboženství, doporučuji každému.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, je fajn poznat zase něco jiného :)

      Vymazat
  7. Tá je veľmi nádherná, musím sa tam niekedy ísť pozrieť :)

    OdpovědětVymazat
  8. Zní to zajímavě :). Já byla jednou v synagoze v Kronově :).

    OdpovědětVymazat
  9. V Plzni jsme byli na dovolené a myslím, že jsme navštívili i tuto synagogu, ale nejsem si jistá. Jsem barbar :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možné to je, ale je fakt, že ještě máme Starou synagogu :)

      Vymazat
  10. Prohlídka musela být opravdu zajímavá. My naposledy viděli synagogu v Českém Krumlově, ke které nás zavedl skrytý příběh :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  11. V Plzni jsem zatím nikdy nebyla, vypadá to moc hezky a doufám, že synagogu rozhodně také jednou navštívíme. :) Děkuji za tip, opravdu působí obdivuhodně! Krásný článek, děkuji, že jsi nás vzala sebou.

    OdpovědětVymazat
  12. V Plzni jsem byla už několikrát. Asi dvakrát v Zoo, jednou na exkurzi v pivovaru a jednou v Techmanii. To všechno v rámci školních výletů. A pak dlouho ne. To až asi předloni jsme tam s mamkou byly na výletě. To jsme mimo jiné vymetaly všechny knihkupectví a antikvariáty. Také jsme objevily skvělou indickou restauraci a projely se těmi zběsilými tramvajemi.
    Tu synagogu jsme viděly. Ale dovnitř jsme nešly. Teď, když už není v opravě bych ji mohla navštívit, až se tam zase vyskytnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super, určitě navštiv, až se tu vyskytneš :)

      Vymazat
  13. To je krása! Moji rodičia Plzeň zbožňujú, tak uvažujem, že by som ich sem vzala na výlet. :)

    OdpovědětVymazat

Moc Vám děkuji za komentáře :) ♥