sobota 16. března 2024

Jablka ze stromu nepadají - Liane Moriarty

 Typická rodina - milují se, ale ještě víc se touží navzájem pozabíjet...


Kdyby se vaše matka ztratila, řekli byste to policii? I kdyby byl hlavním podezřelým váš otec? A právě před takovým dilematem stojí čtyři dospělí sourozenci Delayneovi. Každý ve městě je zná a jejich rodičů, Stanovi a Joy, jejich přátelé závidí, že i po padesáti letech manželství to mezi nimi jiskří. Jenže je tomu skutečně tak? Když teď prodali proslulou tenisovou akademii, kterou celá léta společně budovali, jako by najednou - samozřejmě kromě naděje na vnoučata - nezůstalo nic, co by ty dva spojovalo. A pak jedné noci zazvoní u jejich dveří cizinka, která se představí jako Savannah a jez potřebuje pomoct, protože jí napadl její přítel. Delaneyovi neváhají a zraněné dívky se ujmou. Nedlouho nato ovšem Joy zmizí a po Savannah také jako by se slehla zem. Dvě z Delaynových dětí si myslí, že otec s tím nemá vůbec nic společného - a ty zbylé dvě si myslí přesný opak!


Knihy od Liane Moriarty jsem měla vždycky ráda - taky je mám přečtené všechny a jak to tak bývá, některé jsou lepší, jiné o něco méně, ale o žádné bych neřekla, že je vyloženě špatná. Jablka bych zařadila do těch méně povedených a po tom dlouhém čekání od její poslední knihy přišlo lehké zklamání. 

Začátek byl strašně zdlouhavý, někdy skoro až nudný, poté se to ale rozjelo a konečně jsem se začetla. To už se to pak četlo samo, no a posledních pár stránek bylo něco mezi, už jsem byla začtená, tak mi zdlouhavější popis nevadil, ale kdyby se konec o něco zkrátil, ničemu by to nevadilo. Občas to bylo překombinované, především mi ale vadilo občasné šíleně zdlouhavé popisování úplně čehokoliv. 

Příběh a námět sám o sobě je zajímavý, postavy super. 
Joy a Stan jsou manželi už dlouho a mají čtyři dospělé děti. Jednoho dne k nim osud(?) zavede dívku Savannu, která utekla od násilnického přítele. Vše se začíná komplikovat a po několik měsících od doby, kdy u nich Savannah zaklepala, zmizí samotná Joy. Nechá svým dětem sice vzkaz, že nebude na příjmu, ale tohle chování jí není vůbec podobné a její vzkaz nedává ani moc smysl. 

Příběh se prolíná mezi současností - kdy je Joy nezvěstná a událostmi před pár měsíci, kdy se u Joy a Stana objevila Savannah. Občas je příběh podávaný skrze hlavní postavy, občas je vyprávěný skrze ostatní - ty, kteří s některým z rodiny přišli nebo přicházejí do styku - servírka, která poslouchá rozhovor sourozenců; kadeřnice, ke které chodí Joy; sousedy... protože každý má svou teorii, manželství Stana a Joy je najednou veřejnou záležitostí. 
Přecházení mezi postavami mi problém nedělá, takže jsem ani v tomto případě neměla problém, věděla jsem kdo je kdo, rozlišila jsem od sebe sourozence apod., ale vím, že pro někoho je problém se v tolika postavách a jejich osudech vyznat. 
Celkově bych knihu doporučila, zvlášť pokud máte rádi tuto autorku, příběh byl pěkný a když se to pak rozjelo, bylo to super, není to úplně nejvyšší špička. Pokud bych za sebe měla od autorky něco doporučit, byly by to určitě Sedmilhářky, Manželovo tajemství a Na co Alice zapomněla. 

Název: Jablka ze stromu nepadají 
Originální název: Apples Never Fall, 2021
Autor: Liane Moriarty 
Vydáno: 2023, Ikar
Počet stran: 488

24 komentářů:

  1. Autorku ani knížku neznám, i když obal mi něco říká. Anotace nezní úplně špatně :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Špatné to určitě nebylo, i když má autorka lepší knihy :)

      Vymazat
  2. Já mám od autorky doma dvě knihy - Manželovo tajemství - ta mi na první čtení moc nesedla, ale dám jí ještě šanci. Úplně cizí lidé je za mě ulítlá, ale dobrá kniha. Určitě bych časem ráda od autorky ještě něco zkusila. 🙂

    OdpovědětVymazat
  3. Autorku taky neznám. Díky za další čtenářský tip.
    Hezkou neděli. Eva

    OdpovědětVymazat
  4. S těmi začátky, které se pomalu rozjíždí, mám docela problém, a to nejen u knížek. Jsem ochotná klidně film vypnout a knihu odložit, pokud je rozjetí příběhu opravdu moc zdlouhavé...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já ne, abych si udělala názor, musím to přečíst/vidět celé, vždy dočítám, nesnáším nedočtené knihy, udělala jsem to zatím jen jednou :D

      Vymazat
  5. Já jsem od této autorky nic nečetla, takže to beru jako tip, až vyrazím do knihovny a možná zkusím nějakou z těch, co se ti líbily nejvíc ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Knihu neznám, ale zní zajímavě :).

    OdpovědětVymazat
  7. Já ji taky mám/měla moc ráda. Všechny její knihy jsem přečetla....a tuhle vůbec nezaznamenala...divné. Díky za tip.

    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
  8. autorku znám, ale vlastně jsem od ní nic nečetla :)

    OdpovědětVymazat
  9. Autorku znám, četla jsem od ní asi tři nebo čtyři knížky. Ale teď si uvědomuju, že už je to docelá dávno a další nepřečtené doma čekají, musím to brzy napravit :) Krásný víkend, Šárka

    OdpovědětVymazat
  10. Autorku mám ráda, ale tuhle konkrétní knihu jsem ještě nečetla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jí mám ráda, už od první knihy, tu jsem tenkrát koupila mamce k Vánocům, byla to novinka a od té doby jí máme obě rády :)

      Vymazat
  11. Knihu už jsem myslím někde viděla a vypadá zajímavě. Díky tvé recenzi po ní asi také mrknu. :)

    OdpovědětVymazat
  12. Od této autorky jsem zatím nic nečetla, ale knížky vypadají moc hezky. Na Sedmilhářky jsem slyšela jen samou chválu. :)

    OdpovědětVymazat

Moc Vám děkuji za komentáře :) ♥